Választás nélküliség a meditációban, a szabadság egyik foka.
Megszabadulás, a saját dédelgetett elképzelésünktől.
Mindenhol, minden meditációban otthon lehetünk, mindig lehetünk meditatív állapotban, legyen az formális vagy informális gyakorlat. Ha nem választunk, akkor a választás nélküli tudatosságot is gyakorolhatjuk, egyúttal mindent elfogadva ezzel olyannak amilyen. Választásunkkal nem különülünk el, másabb esetben nem különböztetjük meg magunkat vagy nem gondoljuk ezáltal különbnek, külömb embernek magunkat. Nem tekintünk minősítéssel semmilyen hagyományra, ezzel kitágítva elvárás nélküliségünket. Nincs elvárásunk, nincs elvárásunk ezzel kapcsolatban, csak tesszük a dolgunkat. Nem alkotunk ítéletet és nem különböztetjük meg magunkat ezen hovatartozás alapján sem. A valahová tartozás magában hordja a valahová nem tartozás képzetét vagy érzetét is. Aztán ezen keresztül a valamilyenné válás bizonytalansággal, labilistással is együttjárhat. Ez nem azt jelenti, hogy ne kövessünk semilyen, hagyományt, sőt. A hála és az alázat szempontjából a legjobb ha van saját vsgy valamelyik nagy hagyományból átörökölt rituálénk.
A világunkban mi folyton arra törekszünk, hogy valamivé váljunk, hogy elérjünk vagy megszerezzük valamit, emiatt aztán rettegünk a haláltól és a vesztéstől, legyen az csak egy kép vagy érzés vagy állapot, amit fenn akarunk tartani. A meditációban gyakorlunk valamit annak előkészítésére, hogy egy külső tárgy szemlélése, folyamatos tudatossága egy belső ÉN tudatosságára tudjuk fordítani, másrészt a nemcselekvés nemtörekvéssel való szemlélés is helyes, pont az ami most neked való. A meditációd nem választásról szól, de a koncentrációs gyakorlatok ( meditációk) ennek felismerését elősegítik és megteremtik.
Számomra fontosnsk tűnik, hogy a meditációval ne hozzunk létre következő elérendő célt, bár kétségtelen, hogy a gyakorláshoz kell valami, ami ezt segít a gyakorlatok alatt fenntartani, hogy úgy gyakoroljunk hogy közben ne a célra vágyjunk, a gyümölcsre ne vágyakozzunk, ezzel újabb feladatot gyártva magunknak. Ebben az ellentétpárban benne van, hogy a csinálás érzete nélkül könnyedén, feszes akarás néljül kell pl. a figyelmet gyakorolnunk, hogy ne hozzuk létre a követendő módszerek és elérendő célok újabb börtönét magunknak.
Semmi szemlélése is lehet zsákutca: “A gondolkodás arra vágyik, hogy ezt a semmit megragadja, felhasználja, tökéletesítse és piacra dobja.” Krishnamurti
Hogy a választás miért is lehet teher számunkra?
Az én felhalmozhat sokmindent. Az ismeret felhalmozható és létraként szolgálhat ahhoz, hogy valamivé váljunk, fejlődjünk és hogy elérjünk valamilyen célt. Ez mind az élményben jön létre és ez a tudás csak erősíti elménket a saját valóságáról kialakított képzetben és soha nem szabadulunk meg elménk saját valóságának súlya alól, mert ebben a pillanatban pont ez maga a teher.
“Te magad vagy a teher. – ennek az igazsága ennek a meglátásában rejlik, ami egyben megszabadít a tehertől. Ez a szabadulás azonban már nem a gondolat valósága. ” – Krishnamurti
A megnevezés nélküli megtapasztalás, amely túlmutat a gondolkodáson. Hasznos eszköz a saját tudatosság állandó megfigyelése, gondolataink csak követése akár. Az ok néljüli figyelem. Azt mondják, aki a jelenlétben él, már nem gyűjti a benyomásokat és a tapasztalatokat. A figyelemnek nincs szándéka és oka az ilyen meditációkban.
Közeledik: Vasárnapi csend a meditációban
@@@@@@@@@@@@@@@@@
Meditálhatsz nyitott vagy csukott szemmel, ülve vagy fekve, a hétköznapokban formális vagy informális gyakorlatokkal. Mindegyik jó, mindegyik hat, mindegyik másképpen hat ránk mindörökké, ezért érdemes a tudatosság, a tudat terének felfedezését több formában gyakorolnunk. Ugyan oda törekszünk, az egység érzése mindenkit mélységesen meghat, valami ősit hoz fel bennünk.
Ülhetsz zazen-t, meditálhatsz a jóga, tibeti-, burmai- koreai- kínai- vagy más Buddha hagyományokban, vagy akár a keresztény hagyományok egyikében is keresheted a kapcsolatot a Mindenséggel. Lehet Vipassana, TM, vagy Deeksha, lehetsz muszlim, sámán vagy indián vagy kahuna, követheted a Teozófiát, Antropozófiát vagy bármely filozófiát, olvashatod a Bibliát,a Koránt, a Bhagavad-Gíta-t vagy a Ribu Gítát mindegy, mind jelentős. Hihetsz az Akasha krónikákban, a fraktálokban vagy bármilyen felnövés alapú megközelítésben vagy terápiában, (ezek közül Wilber a kedvencem) mindegy. Legyünk tudatosak mindenre, bármit is választunk vagy éppen ha a választás nélküli tudatosság formája melett döntünk is, mindent megengedve, mindent megismerve elvárások, ítékezés nélkül bármire tekintve, nem a mi dolgunk annak helyességét vagy igazságát megítélni.
Említettem, hogy relaxáció is lesz a meditáció előtt, amit tehetsz ülve, fekve vagy állva. Ha relaxálsz és ezt inkább meditációvá szeretnéd alakítani itt, ezen a vasárnapon, azt is megteheted, együtt könnyedén meditációvá, tudatossággá alakíthatod velünk, ha éppen ehhez van kedved. Ezt a KI?, Ki relaxál? mélységes csöndes szemléléssel készítheted fel, ebben a mély pihentető relaxáció és a meditáció együtt van jelen. Ha még nem meditáltál, ez a rész neked való, ha igen akkor jó bevezetés a csendes saját meditációd elmélyítéséhez. A csendes meditációt rövid Mettával, szerető kedveséggel zárjuk.
Szeretettel ölellek, Namaste!
Facebook esemény:
0 Hozzászólás